Profilaktyka nowotworów

Lepiej jest zapobiegać niż leczyć.

Słowo nowotwór czy rak budzi wśród wszystkich zarówno pacjentów jak i lekarzy. Nie wszyscy jednak wiedzą, że części nowotworów można zapobiec.

Cytologia ginekologiczna

Wykonując regularnie cytologię przez całe życie możemy wykryć raka szyjki na wczesnym etapie tak , że niewielki zabieg wycięcia szyjki będzie wyleczeniem. Nie przeszkodzi on w donoszeniu ciąży czy zachowaniu funkcji seksualnych.

Rak szyjki macicy to nowotwór , który rozwija się powoli i poprzedzony jest stanem przed nowotworowym takim jak dysplazja. Jeżeli wykryjemy dysplazję i wytniemy część szyjki nie pozwolimy na rozwój raka.

W gabinecie możliwe jest pobranie cytologii klasycznej oraz płynnej LBC.

Szczepienia przeciwko HPV

Wirus HPV odpowiedzialny jest za rozwój ponad 90 % nowotworów szyjki macicy , sromu i odbytu. Najnowsze doniesienia mówią , że bierze on także udział w powstawaniu nowotworów głowy i szyi.

Szczepiąc się szczepionką przeciwka HPV redukujemy ryzyko wystąpienia tych nowotworów.

Szczepienia dotyczą zarówno kobiet jak i mężczyzn. Zaszczepieni mężczyźni w mniejszym stopniu przenoszą wirusa na swoje partnerki.

Badanie USG narządu rodnego

Wykonując badanie USG narządu rodnego przezpochwowe możemy wykryć nieprawidłowości w jamie macicy, jajowodach i w jajnikach.  Choroby rozwijające się w górnej części narządu rodnego  często nie dają objawów.   W momencie wykrycia są już w zaawansowanym stadium.  Jedyna szansa to wykrycie wczesnego etapu w regularnie wykonywanym badaniu USG.

USG piersi

Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne zaleca, aby USG piersi wykonywać regularnie od 30rż.  Poza badaniem profilaktyczny,  należy niezwłocznie wykonać USG piersi, gdy wyczuwalne są nieprawidłowości ( guzki), w przypadku nieustępującego bólu piersi czy nawracających zapaleń.  Niepokojącym objawem jest także wyciek z piersi.

Samobadanie piersi

Samobadanie piersi powinno się wykonywać regularnie co miesiąc. Najlepszym okresem jest czas po miesiączce, wtedy piersi są mniej napięte i bolesne. U kobiet które nie miesiączkują mogą wykonywać badanie w dowolnym czasie.  W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy udać się na USG

Badanie piersi przez lekarza

Badanie lekarskie lub pielęgniarskie piersi powinno się odbyć przy wizycie profilaktycznie, często też w trakcie USG lekarz wykonuje badanie palpacyjne.