Tarczyca i ciąża?

Tarczyca i ciąża

Od wielu lat wśród wielu badań wykonywanych w ciąży w pierwszym trymestrze jest TSH.

Jest to hormon produkowany nie przez tarczycę lecz przez przysadkę mózgową, ale który najlepiej oddaje funkcje tarczycy, właściwie nią zawiaduje.

Niedoczynność tarczycy

Najczęstszym zaburzeniem funkcji tarczycy w ciąży tak jak i w całej populacji jest jej niedoczynność.

Szacuje się , że występuje ona u około 18 % ciężarnych co jest  częstsze  niż w populacji ogólnej. W ciąży zdecydowanie już od pierwszych jej dni zwiększa się zapotrzebowanie na hormony tarczycy.  To za przyczyną płodu, który do zakończenia I trymestru czyli 14 tyg. wykorzystuje hormony matki zanim sam zacznie je produkować.

Niedostateczna ich ilość może skutkować np. poronieniem lub porodem przedwczesnym. Tarczyca odpowiedzialna jest także za prawidłowy rozwój układu nerwowego u płodu. Jej zaburzona funkcja może być przyczyną chorób u dziecka takich jak  np. cukrzyca, mała masa urodzeniowa, oraz zaburzeń u matki takich jak nadciśnienie tętnicze, stan przedrzucawkowy, czy krwotok poporodowy.

Najczęstsze przyczyny niedoczynności tarczycy

Najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy w ciąży jest jej autoimmunologiczne zapalenie czyli choroba Hashimoto

O zaburzonej pracy tarczy świadczyć będzie podwyższony poziom TSH powyżej 2,5 mIU/l w pierwszym trymestrze, stąd tak ważne wykonanie tego badania na początku ciąży.

Ciężarna może się spodziewać,  że prowadzący lekarz zleci jej stosowania L-tyroksyny ( hormonu tarczycy)  w dawce zależnej od niedoborów.  Osoby stosujące L- tyroksynę przed ciążą z pewnością będą wymagały podniesienia dawki.

Monitorowanie poziomu hormonów tarczycy w ciąży odbywa się co 4-6 tyg. i na tej podstawie wykonuje się korekty dawki.

U części kobiet ( szczególnie u tych  u których rozpoznanie postawiono w ciąży) niedoczynność tarczy minie po porodzie, niestety jest to sygnał możliwości powrotu choroby  w kolejnej ciąży lub w wieku późniejszym.

Osoby, które leczenie otrzymywały przed ciążą mają szansę powrotu do  dawki leku sprzed ciąży.

Należy pamiętać aby po połogu ( 6 tyg. po porodzie) wykonać ponownie oznaczenie TSH aby upewnić się czy wszystko wróciło do normy.

Zdjęcia:
  • https://www.freepik.com/photos/doctor-man Doctor man photo created by freepik - www.freepik.com